Poznaj Polskę

W dniach 11-13 października 2022 r uczniowie klas IV-VIII wzięli udział w trzydniowej wycieczce do Torunia i Warszawy z projektu ,,Poznaj Polskę”.
Po długiej podróży zwiedzanie rozpoczęliśmy od wystawy interaktywnej w Geodium poświęconej Ziemi jako planecie. Jej centralnym elementem jest obracający i odpowiednio oświetlony model kuli ziemskiej o średnicy 2,15m.
Następnym punktem był Dom Legend Toruńskich. To miejsce jest połączeniem muzeum i teatru. We wnętrzu średniowiecznej piwnicy poznaliśmy tradycyjne legendy toruńskie przekazywane ustnie z dziada pradziada oraz czynnie uczestniczyliśmy w opowiadanych historiach. Drugi dzień wycieczki rozpoczęliśmy od seansu w Planetarium. Wszyscy z zapartym tchem oglądaliśmy film pt. „Wirująca Ziemia” i uczyliśmy się jak rozpoznawać gwiazdy. Przyswoiliśmy podstawowe informacje związane z ruchem obrotowym i obiegowym Ziemi, zjawisko dnia i nocy oraz następstwo pór roku, jak zmienia się wygląd nieba i układu gwiazdozbiorów w ciągu roku, jaką rolę pełni Gwiazda Polarna oraz skąd biorą się fazy Księżyca. Kolejnym punktem był spacer z przewodnikiem po Starym i Nowym mieście. Oglądaliśmy zabytkowe kamieniczki, piernikową aleję gwiazd, osiołka, flisaka z żabami, ratusz, ruiny zamku krzyżackiego. Poznaliśmy legendę związaną z „krzywą” budowlą i każdy z nas mógł poddać się „testowi prawości”. Według legendy równowagę, opierając się plecami o ścianę wieży, utrzyma tylko człowiek prawy, wierny i uczciwy. Na koniec zwiedzania zrobiliśmy sobie pamiątkową fotografię pod pomnikiem Mikołaja Kopernika. W Żywym Muzeum Piernika, odbyliśmy podróż w czasie: pierwsze piętro muzeum w magiczny sposób przeniosło nas do średniowiecza, w którym – pod okiem Mistrza Piernikarskiego i uczonej Wiedźmy Korzennej – poznaliśmy wszelkie rytuały związane z wypiekiem piernika. Własnoręcznie przygotowaliśmy ciasto, by później, przy użyciu drewnianych form, wypiec z niego toruńskie specjały. Na drugim piętrze muzeum zobaczyliśmy manufakturę z początku XX wieku: m.in. oryginalne niemieckie maszyny służące do wypieku piernika, zabytkowy piec, kolekcję woskowych form, a każdy chętny mógł ozdobić piernik lukrem pod okiem artystki malarki. Trzeci i ostatni dzień wycieczki rozpoczęliśmy od wizyty w Centrum Nowoczesności -Młyn Wiedzy. To bardzo nowoczesne, interaktywne centrum z bogatą ofertą z różnych dziedzin nauki: fizyki, chemii, biologii, geografii. Poprzez zabawę, badania i doświadczenia poznawaliśmy tajniki wiedzy, np: działanie wodnego młyna, kapsuły galaktycznej czy możliwości wykorzystania podczerwieni. Po dwu i półgodzinnej lekcji eksperymentów i doświadczeń pożegnaliśmy Toruń. W drodze powrotnej wstąpiliśmy do Warszawy realizując ostatni punkt wycieczki – Zamek Królewski, gdzie największe wrażenie zrobił na nas Pokój Marmurowy z przepięknymi zdobieniami i iście królewskim przepychem. Zachwycaliśmy się ogromnymi dziełami Jana Matejki, które w końcu mogliśmy podziwiać na żywo, a nie tylko w podręczniku do historii. Ważnym punktem było dla nas odwiedzenie Sali Senatorskiej, w której uchwalono Konstytucję 3 maja w 1792 r.
Niestety wszystko co dobre, kiedyś się kończy. To był naprawdę wspaniały czas, który spędziliśmy