Wycieczka Góry Świętokrzyskie – Kraków

W dniach 11-13 października 2021 roku uczniowie klas IV –VIII wraz z wychowawczyniami Szkoły Podstawowej w Zakrzewie uczestniczyli w wycieczce szkolnej: Góry Świętokrzyskie – Kraków. Głównym punktem pierwszego dnia wycieczki było wejście Szlakiem Królewskim na szczyt Góry Świętego Krzyża. Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy wspólnie z przewodnikiem w Nowej Słupi przy usytuowanej na skarpie figurze pielgrzyma. Drogą pątników zmierzających do relikwii Drzewa Krzyża Świętego dotarliśmy na szczyt góry. W klasztorze, który powstał na początku XI wieku, zwiedziliśmy Muzeum Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej, w kaplicy Oleśnickich widzieliśmy relikwiarz z cząstkami Drzewa Krzyża Świętego. Następnie odbyliśmy krótki spacer po gołoborzach, podziwiając wspaniałe widoki Łysogór. Kolejnym punktem dnia było przeniesienie się do epoki wczesnego średniowiecza. W osadzie średniowiecznej swoją pracę prezentowali nam średniowieczni rzemieślnicy spod Świętego Krzyża – kowal, tkaczka, rymarz, zielarka, cieśla.
Drugi dzień wycieczki rozpoczęliśmy od spotkania z Panią przewodnik, która oprowadziła nas po Wzgórzu Wawelskim. Niezapomniane wrażenie wywarł na uczniach widok Krakowa z wieży Dzwonu Króla Zygmunta, podobnie jak groby królów polskich i wielkich Polaków znajdujące się w Katedrze na Wawelu oraz dziedziniec i ziejący ogniem Smok Wawelski. Uczniowie na własne oczy zobaczyli słynny ołtarz wykonany przez Wita Stwosza, znajdujący się w Kościele Mariackim oraz usłyszeli grany z wieży tego budynku hejnał. Chwilę wytchnienia mieliśmy na malowniczym Starym Rynku, gdzie można było nabyć pamiątki w krakowskich Sukiennicach. Następnie udaliśmy się do Muzeum Narodowego i obejrzeliśmy obrazy w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach. Po takiej dawce wiadomości historycznych, lekko zmęczeni, w godzinach popołudniowych pojechaliśmy do Ogrodu Doświadczeń im. Stanisława Lema. To sensoryczny park edukacyjny wzorowany na parku w Norymberdze. Na pięknym, zielonym terenie o powierzchni 6 hektarów, znajduje się około 60 urządzeń edukacyjnych z zakresu optyki, akustyki i mechaniki. W tym parku rządzi fizyka! I tam zabawie nie było końca, aż do ciemnej nocy.
Ostatni dzień spędziliśmy w krakowskim Kazimierzu, który jest miejscem niezwykłe bogatym kulturowo, co można zauważyć podczas jego zwiedzania. Oryginalna architektura oraz kultura tego miejsca wyróżnia się na tle wielu innych polskich zabytków. To właśnie tutaj zamieszkiwali najsłynniejsi żydowscy uczeni oraz artyści, tacy jak malarze, muzycy czy poeci. Kazimierz charakteryzuje się również historycznymi i nieczęsto spotykanymi w Polsce żydowskimi knajpkami z wyśmienitymi specjałami, robionymi wedle starych żydowskich receptur, to także miejsce gdzie znajdują się ciekawe galerie, gotyckie kościoły oraz synagogi. Ostatnim punktem trzydniowej wycieczki było Muzeum Lotnictwa, to naprawdę fascynujące miejsce dla każdego. Nie sposób wymienić listy eksponatów znajdujących się w tym muzeum. W skład ekspozycji stałej wchodzą eksponaty znajdujące się na zewnątrz oraz hangary, w których możemy zobaczyć śmigłowce, samoloty, helikoptery i motoszybowce. W hangarach znajdziemy również ciekawe zbiory będące ściśle związane z lotnictwem: dokumenty, odznaczenia i naszywki, mundury i stare czapki. Nie zabrakło również starych silników czy wyrzutni rakiet – mówiąc w skrócie, w muzeum znajdziemy całą historię jednostek latających.
Niestety wszystko co dobre, kiedyś się kończy. To był naprawdę wspaniały czas, który spędziliśmy razem. Z żalem żegnaliśmy Kraków, który odcisnął w naszych sercach swój ślad. Wszyscy uczestnicy zgodnie oświadczyli, że odwiedzą go ponownie.